Loslaten is lastig

LOSLATEN IS LASTIG

Loslaten is lastig. Ik denk dat zowat iedereen er mee kampt, in elk geval zo nu en dan.

Primaire emoties

Vorige keer had ik een oefening beschreven die als hulp kon bieden op het moment dat er verdriet opkomt doordat er iets losgelaten moet worden.
Verdriet door afscheid, in welke vorm dan ook.

Zo’n emotie noemen we in 5 elementen psychologie een primaire emotie. Een eerlijke, recht toe recht aan emotie met een duidelijke functie. Verdriet om een afscheid te verwerken.
Als een primaire emotie helemaal gevoeld wordt transformeert het in een bijhorende kwaliteit.

Net als boosheid die je voelt als je je kind moet beschermen tegen een aanval. Je springt er tussen, doet wat je moet doen. Er is geen angst. Dat is primaire boosheid die onmiddelijk transformeert in kracht.

Zo zal ook eenvoudig verdriet, als het er echt mag zijn, transformeren in loslaten.

Secundaire emoties

Maar meestal is het niet zo eenvoudig. Meestal zijn onze emoties helemaal niet primair. De primaire emotie is al lang vergeten en er zijn allemaal andere emoties bovenop ontstaan.

Als het gaat om loslaten: meestal is het helemaal geen kwestie van verdriet transformeren tot loslaten. We zijn niet zo zeer verdrietig. We zijn vooral boos omdat dingen niet zijn gegaan zoals we wilden. Of hebben schuldgevoel omdat ze gegaan zijn zoals ze gingen. Of we zijn wrokkig over wat de anderen allemaal verkeerd hebben gedaan. Of we snappen niet hoe het allemaal zo mis kon gaan ondanks onze beste bedoelingen. Of we zijn eigenwijs en willen onze wil op anderen leggen. Of we zijn trots en willen niet toegeven.

In elk geval zijn er heleboel verschillende emoties tegelijkertijd gaande. Verdriet, boosheid, angst, piekeren, schrik, hysterie. En al die emoties bij elkaar maken het moelijk om los te laten.

Om los te kunnen laten is het de zaak om terug te keren naar de primaire emotie: het verdriet of de boosheid of welk emotie het ook om te beginnen was, en dit voelen en transformeren.
Maar door al die andere emoties kunnen we niet makkelijk bij de primaire emotie komen. Wat te doen?

Een oefening

De volgende visualisatie ofening kan je helpen om bij het primaire emotie te keren, het te voelen en los te laten.

Stap 1

Lig op je rug op de grond. Eventueel met een kussen onder je hoofd en een rol onder je knieën. Neem voldoende tijd voor elke stap. Wees geduldig, ga niet te snel. In elk geval een minuut per stap, en liever nog meer.

Stap 2

Leg je handen op je hart en voel hoe je hart voelt. Voel de schrik en de emotionaliteit van je hart. Maak het groter. Blijf het voelen, zet door.

Stap 3

Leg je handen lager, links onder je ribbenboog. Voel het piekeren wat je doet. Al de gedachtes die ronddwalen. Maak het erger. Blijf het voelen, zet door.

Stap 4

Leg je handen een stap lager, boven het bekkenrand links. Voel je verdriet. Distilleer het pure verdriet uit alle emoties die je voelt. Voel alleen het verdriet. Maak het groter. Blijf het voelen, zet door.

Stap 5

Leg je handen onder op je buik. Voel je angst. Voel het bieberen. Voel hoe bang je bent. Maak het groeter. Blijf het voelen, zet door.

Stap 6

Leg je handen rechts onder de ribben. Voel de boosheid. Vul zo puur als het kan de boosheid. Maak het groter. Blijf het voelen, zet door.

Stap 7

Waren er een aantal emoties die opvielen? Die moeilijk te voelen waren of juist heel sterk waren?
Keer terug naar de twee meest opvallende emoties. Het maakt niet uit of ze opvielen doordat ze juist sterk waren of doordat ze juist niet te voelen waren. Kies eventueel een van de ene soort en een van de andere soort, of hoe dan ook. Alles is goed wat je kiest. Voel deze twee nogmaals omstebeurt. Maak er geluiden of bewegingen bij. Buit ze helemaal uit. Laat ze er helemaal uitkomen.

De tweede ronde

Maak daarna een tweede rondje. De handlegging is het zelfde: stap voor stap in de rondte.

Stap 1

Boven: Voel je hart openen. Voel je kwetsbare openheid. Durf het er te laten zijn.

Stap 2

Links halverwege: Voel je aanwezigheid. Voel hoe je je lichaam bewoont en van je eigen lijf geniet.

Stap 3

Links boven bekkenrand: Voel de stilte en de rust. Voel de ruimte waar niets is, alleen vrede. Maak jezelf ruim en stil.

Stap 4

Onderaan: Voel je standvastigheid, voel je waarde. Je bent het waard!

Stap 5

Rechts halverwege: Voel je kracht. Voel je assertiviteit. je kunt het en je doet het.

Stap 6

Voel weer je hart. Voel hoe je één bent met alles om je heen.

Stap 7

Ook nu kun je terugkeren naar de twee meest opvallende kwaliteiten en ze nogmaals extra goed voelen en beleven. Totdat je het gevoel hebt dat het klaar is.

Niet er over praten, maar voelen

Misschien is het handig om er iemand bij te hebben die de tekst doorleest. Maar als er iemand bij is, spreek af dat degene verder niets zegt en ook niets doet. Hij leest alleen de stappen door en is aanwezig. Het gaat om jou ervaring, niet om communicatie.

Ook na de oefening is het belangrijk om er niet te veel over te praten. Je kunt wel samen wat namijmeren, maar gewoon gericht op jezelf. Niet gericht op onderlinge communicatie.

Dit soort oefeningen kunnen heel helend werken, probeer het maar uit!

In feite kun je het bij welk dan ook chronsich emotioneel probleem inzetten.

Veel plezier er mee!

Jaana Siltasalmi, Shiatsu in Bedrijf

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.