Hoe spiritueel is Tao

WORTELS IN TAOÏSME

Shiatsu en alle theorieën waar wij bij Hands On Tao mee werken komen uit Japan en China vandaan, landen met wortels in Taoïsme. Ik zal vanuit mijn eigen invalshoek en interpretatie toelichten wat de implicaties zijn voor ons die in het westen geboren zijn. Waar hebben we die oosterse invloeden voor nodig? Of hebben we ze wel nodig?

EEN WERELDBEELD

Taoïsme is geen religie. Het is ook geen spiritueel pad. Ook al zijn er Taoïstische kloosters en Taoïstische monniken heeft het in beginsel niets met religie te maken. Taoïsme is een wereldbeeld. Het is een natuurfilosofie. Taoïsme vertaalt alles wat er is in beelden zoals in Yin en Yang; niet om er iets mysterieus van te maken, maar om de realiteit te kunnen hanteren.

Binnen dat wereldbeeld is Boeddhisme als religie ontstaan. Net als Christendom ontstaan is binnen ons westerse wereldbeeld.

HET WESTERSE

Het westerse wereldbeeld zou je een rationeel wereldbeeld kunnen noemen. Ook al gaat het niet alleen over materie en ratio. Er is ook veel aandacht voor filosofie, psychologie, sociologie. Maar ook daarin wordt gezocht naar rationele verklaringen.

Het mystieke en mysterieuze wordt ook als het ware “gerationaliseerd”. Er zijn “goden” en “geesten” en “entiteiten”. Het goddelijke wordt gepersonaliseerd. Gematerialiseerd.

In dat wereldbeeld is Christendom ontstaan. Het is een devotionele religie, net als ook bijvoorbeeld Islam en Jodendom dat zijn. In een devotionele religie bidden we naar God, we vallen op onze knieën voor het almachtige, vragen om zegeningen en vertrouwen op zijn/haar leiding. (En begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet fout! Het is ook de basis van mijn eigen religieuze beleving.)

HAT TAOÏSTISCHE

In het taoïstische wereldbeeld wordt geen onderscheid gemaakt tussen het materiële en het immateriële. Ook niet tussen het rationele en het mysterieuze. Of het goddelijke en het menselijke. Alle tegengestelden zijn  altijd in elkaar geweven als twee zijden van een munt. Als de een er niet is, is het andere er ook niet.

In dat wereldbeeld is Boeddhisme ontstaan. Dat is een contemplatieve religie. Je kijkt naar binnen, zoekt de waarheid van binnen. In een contemplatieve religie mediteren we, zoeken het goddelijke en de goddelijke leiding in onszelf. Het leven is onze leermeester. Als we buigen, buigen we voor het grote mysterie dat leven heet.

Dalai Lama heeft volgens mij ooit gezegd: voor elk soort bewustzijnsniveau is er een andere religie. Die houding is ook wat ik persoonlijk fijn vind aan de paden en stromingen en religies die vanuit het Taoïstische wereldbeeld ontstaan zijn, dus de contemplatieve. Er wordt niet beweerd dat er maar 1 waarheid is. Of dat 1 soort pad of religie beter is dan een andere.

EEN DEVOTIONELE MENGELMOES

In de westerse spirituele new age wereld van vandaag is er een soort semi religieuze mengelmoes ontstaan tussen het materialiseren van het mystieke (goden, geesten, engelen, entiteiten, gidsen), het zoeken naar de waarheid in jezelf (luister naar je hart) en het ervan uitgaan dat alles “een” is (alles is liefde, non dualiteit).

Het is een mengelmoes van westerse en oosterse, van devotionele en contemplatieve.

Deze devotionele spirituele paden met contemplatieve elementen zijn heel bevattelijk voor cult vorming en devotioneel worden naar de leiders toe. Vaak zijn de leiders ook erg zeker van hun zaak en is hun woord wet. De therapeuten die vanuit deze principes werken weten vaak van alles over een ander te vertellen en hebben alle antwoorden klaar, via een gids of gewoon vanuit hun eigen helderziendheid. Deze stromingen zijn ook een mooie voedingsbodem voor spiritueel narcisme; wij zijn verder dan de anderen, wij zitten in een hogere trilling, wij weten meer.

Ik vind dit soort spirituele beleving een misinterpretatie van zowel de westerse als de oosterse principes. Alles is één en de waarheid zit van binnen gaat in Taoïsme gepaard met bescheidenheid en realiteitszin. Het vertrouwen op de leiding God’s gaat ook gepaard met bescheidenheid en realiteitszin. Geen van beide betekent dat je iets voor een ander kunt weten, of dat de een verder of beter kan zijn dan de andere.

HET TAOÏSTISCHE IN HET WESTEN

Aan de andere kant zijn er westerse stromingen en paden die de Taoïstische filosofie anders, en in mijn ogen beter, geïnterpreteerd hebben. Die ervan uitgaan dat de waarheid van binnen te vinden is en voor een ieder anders valt. En van moment tot moment verandert.

Deze contemplatieve stromingen herken je aan de lichaamsgerichte manier van aanpak. De vraag is altijd: wat voel je nu, in je lijf, wat is waar op dit moment, voor jou? Deze contemplatieve paden, met soms devotionele elementen, zijn minder vatbaar voor cult vorming, maar ook niet helemaal vrij van het gevaar. Wij mensen willen toch vaak heel graag dat er iemand is die ons de weg wijst en altijd het antwoord weet…. Maar de leiders en therapeuten binnen het contemplatieve veld zijn wel vaak, als het goed is tenminste, gewoner, bescheidener en minder “heilig” in de omgang dan hun devotionele new age collega’s.

Met de opmerking dat er ook fantastische devotionele paden en leiders zijn! Maar ook die herken je meestal aan de lichaamsgerichte aanpak en niet heilige leiders.

EEN BEELD EN EEN VERHAAL

De Taoïst kijkt naar de wereld en maakt er een verhaal van. Een verhaal dat alles wat er is in een oogopslag beschrijft. Er is niets mystieks aan. Het is gewoon een woord-beeld voor dat wat er is, een beeld voor iets wat iedereen waar kan nemen. Het begint met Yin en Yang. En gaat door totdat de hele “wereld van 10.000 dingen” er in past. Zowel het gewone als het speciale. Zowel het realistische als het mysterieuze. Zowel het materiële als het immateriële. Zowel het lichte als het donkere.

Binnen de Taoïstische geneeswijze, zoals wij die ook binnen Hands On Tao toepassen, wordt “dat wat er is” vertaald in Taoïstische beelden en theorieën, zodat de behandelaar er iets mee kan. Zodat Hart, Hoofd en Hara samen kunnen werken. Het is goed te leren en heel praktisch toe te passen. Er verandert niets aan dat wat er is. Je bekijkt het alleen een beetje anders.  Een beetje “Taoïstischer”.

TOEPASSING VOOR EEN BEHANDELAAR

Binnen Hands On Tao werken we als westerlingen vanuit de Taoïstische principes. Als behandelaar betekent het voor ons onder andere dat we ervan uitgaan dat:

  1. Het lijf het uitgangspunt is van elk onderzoek
  2. Je het lichaam niet kan raken zonder de geest te raken en anders om
  3. Eigen ervaring de beste leermeester is, zowel voor de behandelaar als voor degene die de behandeling krijgt
  4. Juiste intuïtie een gevolg is van kennis die “ingedaald” is en zonder tussenkomst van denken toegepast kan worden (dus er is niets mysterieus aan); om “intuïtief” te kunnen werken heb je wel eerst veel studie- en vlieguren nodig.
  5. Je “het” nooit voor een ander kan weten. Als de ander dat van ons verwacht (wat heel menselijk is) gaan we niet mee in die verwachting; we ondersteunen de ander om zelf op onderzoek uit te gaan
  6. Een behandeling altijd een samenwerkingsproject is; de behandelaar staat niet boven degene die de behandeling krijgt
  7. We ontspannend, klachtverlichtend en/of therapeutisch werken, maar niet “medisch”.
  8. Wij mensen ondersteunen in het proces waar ze inzitten en helpen ze daarin te ontspannen. Onze behandeling kan op het emotionele, het lichamelijke, het spirituele, het conditionele of het praktische gericht zijn, maar nooit op het “medische”.
  9. We geen (medische) beloftes kunnen doen over de resultaten en behandelen geen mensen die in situaties zitten die potentieel dodelijk, gevaarlijk of niet dragelijk zijn.
  10. We vertrouwen hebben in de medische wetenschap en dit duidelijk laten merken.

Als je ook westers-Taoïstisch wil leren denken en waarnemen en van daaruit wil leren werken met massage en lichaamswerk, dan zit je bij ons goed! Bij ons kun je een Shiatsutherapeut of Stoelmasseur worden die werkt met kennis én intuïtie.

Lieve groeten, tot ziens!

JAANA

Ps. We starten binnenkort met de twee opleidingen: Stoelmassage en Shiatsu. En je kunt altijd instappen in de Online Opleiding. Je vindt alle info bij “Opleidingen”.

Showing 4 comments
  • Judy Smedeman
    Reply

    ❤️

    • Jaana
      Reply

      Liefs Judy!

  • Marielle van Meijel
    Reply

    Beste Jaana,
    je hebt het weer erg treffend verwoord.
    Dankjewel.

    • Jaana
      Reply

      Thanks!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.