De 7 stappen tot een bijna perfecte behandeling

DE 7 STAPPEN TOT EEN (BIJNA) PERFECTE BEHANDELING

Als vervolg op de artikel “De perfecte behandeling”: hier de beloofde 7 stappen om van elke behandeling, of het nu op een massagestoel, massagetafel of massagemat plaats vindt, een zo perfect mogelijke behandeling te maken.

De 7 stappen naar een (bijna) perfecte behandeling

1.Luister naar de wensen. Vraag niet alleen waar de cliënt last van heeft, maar vraag ook wat hij van de behandeling wenst. Dit is niet altijd het zelfde! Als je iets anders doet dan de cliënt wil dat je doet, werk je weerstand in de hand. Als je een wens tegemoet komt krijg je ontspanning als dank. En ontspanning is de basis voor elke heling! Een voorbeeld: cliënt met zware psychische druk wenst een heerlijke ontspannende behandeling. Ga dan niet diep therapeutisch over zijn psychische klachten praten, maar geef hem een heerlijke, ontspannende massage. Of als de cliënt aan een pijn in de knie wil werken, begin dan niet met rugstrijkingen maar raak als eerste de knie aan. Of anders om: de cliënt heeft last van de knie, maar wilt graag aan spanningen in de nek en schouders werken. Laat de knie dan in rust. Opmerking: natuurlijk blijf jij degene die weet wat er mogelijk is, wat werkt en vooral wat veilig is. Jij blijft verantwoordelijk voor wat jij doet, maar luister goed naar de wensen van de cliënt en richt je daar op. Een wens respecteren is client respecteren.
Vraag door. Ga er niet van uit dat je weet wat de cliënt bedoelt. Als de cliënt bijvoorbeeld last van zijn onderrug zegt te hebben, ga niet er van uit dat je weet waar de last zit en hoe het voelt. “Onderrug” kan ook een gebied rondom de rechter heup betekenen. Of als de cliënt zegt dat iets raar voelt ga er niet van uit dat je weet wat dat betekent. Vraag door en laat de cliënt zelf aanwijzen waar iets precies zit en zelf vertellen hoe het precies voelt.

2. Zoek open naar dat wat werkt. Denk niet dat jij weet wat het beste is in een bepaalde situatie. Als de cliënt bijvoorbeeld zegt hoofdpijn te hebben, denk dan niet: ik weet wat helpt bij hoofdpijn. Hoeveel ervaring je ook met hoofdpijnen behandelen hebt: elke hoofdpijn is anders. Blijf open en blijf samen met de cliënt zoeken naar wat bij deze hoofdpijn werkt.

3. Begin blanco. Neem een moment om in je gevoel te zakken als je je handen eenmaal neergelegd hebt. Vergeet even alles wat je van plan was, alles wat je weet en alles wat de cliënt wenst. Ga behandelen en wees open voor wat er naar je toe komt uit het “niet weten”. Laat dat wat je weet, dat wat je van plan bent en dat wat de cliënt wenst langzaam insijpelen om je te steunen en te leiden, maar begin altijd met een schone lei.

4. Werk vanuit je gevoel. Laat je handen voelen en je de richting wijzen. Je gevoel kan je vertellen wat voor een aanraking of wat voor een aanpak het beste is. Je kunt dat niet van te voren bepalen. Laat dat wat je weet en wat cliënt wenst je ondersteunen in je keuzes, of laat desnoods een kata de volgorde van je handelingen bepalen, maar blijf werken vanuit het gevoel. Je kunt altijd voelen, wat je ook doet en hoe je ook werkt. Wees alert en vol aandacht en voel wat er nodig is.

5. Houd contact. Vele masseurs en massagetherapeuten vinden het storend om tijdens de behandeling te praten. Ik vind het absoluut noodzakelijk om tijdens een behandeling te praten. Als je niet met je cliënten communiceert kun je echt niet weten wat er in hen omgaat. Je kunt iets belangrijks missen als je de cliënt niet uitnodigt om te vertellen wat er gaande is. Maar let op: er is praten en er is praten. Om te praten hoef je niet je aanwezigheid te verlaten. Je kunt volledig aanwezig blijven in je lichaam, aanwezig blijven in het moment en nog praten. En het zelfde geldt voor de cliënt. Je kunt praten vanuit je Hart en vanuit je Hara (=centrum, buik). Blijf communiceren tijdens de behandeling; zoek naar een spreek-contact van Hart tot Hart en van Hara tot Hara!

6. Blijf bij jezelf. In shiatsu zeggen we: houd minimaal 70% (dus ruim de helft) van je aandacht bij jezelf; bij je eigen houding, je eigen ademhaling, je eigen aanwezigheid in je lichaam en je aandacht in de Hara. Het is wonderlijk, maar als je dit doet, juist dan voelt de cliënt zich gehoord en gezien. Als je bij jezelf blijft tijdens de behandeling geef je de cliënt ruimte om ook bij zichzelf te blijven. Blijf bij jezelf, volg je intuïtie en laat de (nagenoeg) perfecte behandeling zich stap voor stap ontvouwen.

Jaana Siltasalmi, Shiatsu in Bedrijf

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.