Het is de taal die hij spreekt

HET IS DE TAAL DIE HIJ SPREEKT

Dit is de vierde artikel in de reeks over communicatie.

Tijdens een lezing over Communicatiestijlen zei Vered Neta van de Open Cirkels steeds: “Remeber, it is not the person, it is the language.”

Dat is ook mijn idee. Je manier van communiceren, je manier van jezelf zichtbaar te maken, heeft niet te maken met wie je in feite bent. Je hebt gewoon een bepaalde stijl van communiceren geleerd. Misschien ben je altijd aardig. Of juist per definitie stuurs en nors. Of ben je iemand die altijd grappen maakt. Of juist iemand die meteen to the point wil komen.

Dat zijn allemaal stijlen van communicatie. Het vertelt niet veel over wie je in werkelijkheid bent.

Een van de twee

Als je je stijl van communiceren inderdaad ziet als een taal die je spreekt en niet als een uiting van je diepste zelf, dan wordt conflict oplossing opeens anders. Dat betekent dat in het geval van misverstanden en conflicten er maar één van de twee van taal hoeft te veranderen en het probleem is opgelost. Het gaat er niet om wie van de twee dat doet. Maar als geen van de twee het doet, als je twee verschillende talen blijft spreken, zal het niet zo makkelijk tot een oplossing komen.

Trots opzij zetten

Wat de ander doet kun je niet bepalen. Wat je zelf doet wel. Als je een conflict of een misverstand op wilt lossen, bijvoorbeeld met een cliënt of een collega, is het toch het handigst om zelf stappen te nemen die in de goede richting leiden. Je trots opzij zetten. De taal van de ander definiëren. En je eraan aanpassen.

Als je dat doet dan gebeuren er vaak de wonderlijkste dingen. Totaal onoplosbaar lijkende conflicten lossen op als ijs in warm water. Het enige dat je hoefte te doen was een andere taal spreken.

4 tips die je kunnen helpen om een andere taal te spreken als je een conflict met iemand hebt.

1. Kijk goed naar de ander. Is hij meer een ontspannen type of een strakke type. Spreek met een ontspannen type eerst over dingen eromheen en pas daarna over dat waar het om gaat. Spreek met een strakke type alleen over dat waar het om gaat.

2. Luister goed naar de ander. Spreekt hij hard en duidelijk. Of zacht en bedachtzaam. Als iemand hard en duidelijk spreekt, zorg dat je duidelijk maakt dat je respect hebt voor de zienswijze van de ander voordat je je eigen zienswijze kenbaar maakt. Als iemand zacht en bedachtzaam spreekt zorg dat de ander zeker weet dat je zijn standpunt goed begrepen hebt voordat je je eigen standpunt kenbaar maakt.

3. Zoek naar het resetknopje. Iedere communicatiestijl heeft een zwak voor een bepaalde soort benadering.Een smelt bij excuses. Een andere wilt een stevige tegenstand voelen. Andere wilt dat de grenzen duidelijk worden neergezet. Een ander heeft juist alle ruimte en begrip nodig. En nog een andere wilt voelen dat je achter hem staat, dat hij geaccepteerd wordt zoals hij is.

4. Herinner dat het gewoon een taal is die je spreekt. Je hoeft niet een ander mens te worden als je je aanpast aan de communicatiestijl van de ander. Je hoeft niet over jezelf te laten lopen. Blijf gewoon jezelf en kom voor jezelf op. Maar wel in de juiste taal.

Waarom ik?

Als ik zelf een conflict met iemand heb vraag ik mij altijd af: waarom moet IK altijd degene zijn die van taal verandert? Waarom kan die ANDER nu niet eens MIJN taal gaan spreken?

Ook dat werkt in de praktijk wonderlijk. Als ik mijn trots opzij zet en de taal van de ander ga spreken blijkt hij opeens in staat om mijn taal te spreken. Wij mensen zijn wonderlijke wezens!

De volgende keer zal ik de geheimen van het vinden van het juiste resetknopje onthullen.

Jaana Siltasalmi, Shiatsu in Bedrijf

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.