LEVEN VANUIT HET MIDDEN

[Een opiniestuk over de huidige virus-ontkennings-toestanden gezien vanuit Taoïstische uitgangspunten]

YIN EN YANG EN HET VELD ERTUSSEN

Er is Yin en er is Yang en er is het veld ertussen.
Er is binnen en er is buiten en er is het veld ertussen.
Er is gevoel en er is verstand en er is het veld er tussen.
Er is zelf bepalen en er is je laten leiden en er is het veld ertussen.

Er is Hart en er is Hoofd en er is Hara.

HART, HOOFD, HARA

Het model van Hart, Hoofd en Hara (oftewel Yin, Yang en Qi = levensenergie) is de basis van Shiatsu.

Hart en Hoofd klinken bekend. Hara zou je kunnen vertalen als Buik, maar vanwege de H’s houd ik het op Hara (hahaha). Hara is een Japanse term en wijst op een van de drie “ervaringscentra” in je lijf. Je kunt met je aandacht bij een of een andere van de centra zijn. Waar je met je aandacht bent bepaalt je ervaring.

Hart staat voor het gevoel en bevindt zich in het borstgebied.
Hoofd  staat voor het verstand en bevindt zich in het hoofdgebied.
En Hara staat voor “aanwezig zijn in je lijf” en bevindt zich in het buikgebied.

Vanuit de Hara, de buik, vandaan splitst de aandacht zich naar het Hart en naar het Hoofd. Hara is het midden. Het neutrale veld middenin.

WERKEN VANUIT HET MIDDEN

Als shiatsubehandelaar zoeken we altijd naar dat middenveld. We willen met ons aandacht in het neutrale midden zijn. We willen het doen “vanuit de Hara”.

Maar dat betekent niet dat we blanco zijn. Dat betekent niet dat we geen mening hebben. Dat betekent niet we alles even goed vinden. Dat betekent niet dat we evenveel van de ene als van de andere inzetten. En dat betekent zeker niet dat we niets van de ene doen en ook niets van de andere.

Wat betekent het dan? Het “werken vanuit het midden”.

DE STILTE EN HET PRATEN

Bijvoorbeeld stilte en praten tijdens een behandeling. Moet je nu wel of niet praten tijdens een behandeling? Als je als behandelaar in het neutrale veld tussen Yin en Yang met je aandacht zit, dus in dit geval in het veld tussen de stilte en het praten, dan maakt het niet uit of je stil bent of praat. Je doet wat je op dat moment moet doen. Als het tijd is om te praten praat je. Als het tijd is om stil te zijn ben je stil. Er is geen voorkeur voor de een of de andere.

Het handelen vanuit het midden, vanuit het neutrale veld, vanuit de Hara, betekent dat je weet wanneer je de een en wanneer je de andere moet doen. Het betekent dat je doet wat je moet doen, vanuit neutraliteit, zonder voorkeur. Maar wel het juiste op het juiste moment.

HET JUISTE MOMENT

Het werken vanuit de Hara, het handelen vanuit het midden, betekent dat je de stroom volgt zoals het er is. Net als dieren en planten dat doen. Die doen gewoon wat ze moeten doen. Als een boom tekort aan licht heeft weet die welke kant die op moet groeien om er het beste van te maken. Als een dier bedreigt wordt weet die wat die moet doen om in veiligheid te komen.

Toch betekent dit niet dat je handelt vanuit instincten, zonder na te denken of zonder te voelen wat goed voor jou is. Het betekent dat je de stroom volgt zoals het er is. Als het moment er is om zelf te denken, denk je zelf. Als het moment er is om je te laten leiden laat je je leiden. Als het moment er is om je gevoel te volgen volg je je gevoel. Als het moment er is om je verstand te gebruiken, gebruik je je verstand.

DE WIND DIE WAAIT

Het werken vanuit de Hara, het leven vanuit het midden, betekent niet dat je je laat meevoeren met elke wind die er waait. Het betekent dat je bewust bent van wat goed voor je voelt en aandachtig luistert naar wat je gezonde verstand te zeggen heeft. En op het juiste moment het juiste van die twee volgt.

VERWARRING

Vaak wordt er gezegd in natuurlijke geneeswijzen dat je Yin en Yang “in balans” moet brengen. Men wil Yang door Yin verzachten of  Yin door Yang recht te zetten. Men wil Yin en Yang mengen. Maar dat kan niet.

Yin en Yang kun je niet met elkaar mengen. Ze raken elkaar niet. Alleen via de Qi, via het veld ertussen, zijn ze met elkaar in contact. En Yin blijft Yin en Yang blijft Yang. Ze hoeven niet in balans gebracht want ze zijn altijd al in balans. Ze zijn een geheel en het ene is het andere niet.

GEZOND VERSTAND

Een voorbeeld is de beweging richting virus ontkenning die er gaande is binnen groepen uit wellness wereld, spirituele wereld en de wereld van alternatieve geneeswijzen. Een boel mensen verwarren innerlijke ervaring met de uiterlijke feiten en volgen hun gevoel op het moment dat het verstand aan de leiding zou moeten zijn.

Een voorbeeld. Om te kunnen bepalen hoe ernstig de Covid19 situatie is, hoeveel mensen er ziek zijn, hoe ziek ze zijn, hoeveel mensen er dood gaan, hoeveel mensen er in het ziekenhuis belanden etc. heb je niets aan je eigen innerlijke ervaring. Je innerlijke ervaring kan zeggen: “Ik ken niemand die ziek is of doodgegaan is, of als ik iemand ken die ziek was, was het heel licht en stelde niets voor. Zo ernstig is het allemaal niet. Klopt het allemaal wel met die maatregelen? Het is allemaal wel heel raar. Er moet meer aan de hand zijn!”

Maar onze innerlijke ervaring kan dit niet bepalen. Want wij hebben geen overzicht, wij weten er gewoon niets van, onze ervaringswereld is veel te klein om er iets over te kunnen zeggen. Om te weten hoe ernstig de situatie is zullen wij echt moeten vertrouwen op de bronnen die er wel wat van weten. En vooral luisteren naar bronnen die er het aller meeste van weten. De overheid. De wetenschap. De reguliere media. Het is hier de tijd voor het luisteren naar je verstand ipv je onderbuikgevoelens.

INNERLIJKE KOMPAS

Mijn vermoeden is dat mensen die gewend zijn om op hun innerlijke kompas te varen het moeilijk vinden als de innerlijke ervaring botst met de uiterlijke informatie. Wanneer dat gebeurt zijn die mensen geneigd het vertrouwen in de uiterlijke informatie, die tegen hun gevoel in gaat, te verliezen in plaats van zich te realiseren dat het niet het juiste moment is om het gevoel te vertrouwen.

Er is de tijd voor Yin en er is de tijd voor Yang. Het kan niet tegelijkertijd. Je kunt niet een bult op en een bult af lopen op het zelfde moment. Het is de een of de andere. Als je de spieren inzet die nodig zijn om een bult af te lopen terwijl je de bult oploopt ben je niet echt verstandig bezig.

Je kunt je innerlijke ervaring niet vertrouwen op momenten dat het om uiterlijke feiten gaat.

HET NEUTRALE MIDDEN

Het uitgaan van het neutrale midden betekent niet dat je geen mening hebt. Het betekent ook niet dat je iedere mening even veel waard vindt. Een middenpositie in de zin van: “ik luister naar alle twee de kanten en laat ze allemaal in hun waarde” is niet wat hier met het midden wordt bedoeld. Het midden betekent hier dat je de een kiest wanneer het de tijd is voor de een en de andere wanneer het de tijd is voor de andere en dat je daar binnenin neutraal bent. Dat je geen voorkeur hebt voor waar het de tijd voor is.

“Hart, Hoofd en Hara” betekent dat je realistisch en nuchter in het leven staat. Als je aanwezig bent in je lijf, als je hart open en je hoofd helder is, dan weet je wanneer het tijd is om te protesteren en wanneer het tijd is om je te schikken.

Het kan zijn dat dit voor verschillende mensen verschillende dingen betekent. Maar in mijn ogen is het protesteren tegen de Corona maatregelen en het opzeggen van vertrouwen in overheid, media en wetenschap een gevolg van verwarren van innerlijke ervaring met uiterlijke feiten. En daarmee het contact verliezen met het neutrale midden.

Lieve groeten, tot de volgende keer,

JAANA

Showing 2 comments
  • Dorine Tans
    Reply

    Dankjewel Jaana voor deze prettig kalme kijk op de huidige stand van zaken.
    Veel groets,
    Dorine
    Groningen

    • Jaana
      Reply

      Fijn dat het resoneert! Kalm blijven zou wel het beste zijn, ook al is het vaak oh zo moeilijk. Ik maak me ook druk over het een en het andere…

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.