Hoe je een conflict elegant kunt oplossen

HOE JE EEN CONFLICT ELEGANT KUNT OPLOSSEN

Dit is het vijfde en laatste artikel in de reeks over communicatie.

In dit artikel onthul ik het geheim van het vinden van een Ruzie-Resetknopje. Scheelt heel veel tijd en gedoe!

Bij het zoeken naar het ruzie-resetknopje ga ik uit van de theorie van de ‘5 Constitutionele types’ en ‘de 4 vormen van druk’, zoals ik die vanuit de Chinese geneeswijze geconstrueerd heb.
Dit combineer ik met de theorie over de ‘4 communicatiestijlen’ die ik van Vered Neta van de Open Cirkels geleerd heb. Bij elkaar wordt dit een model van ‘de 4 communicatie types volgens de 5 elementen’.

De 4 communicatie types zijn

  • Hout + Vuur = Het expressieve type
  • Vuur + Metaal = Het meegaande type
  • Metaal + Water = Het nadenkende type
  • Water + Hout = Het bepalende type

Vaak is het niet zo moeilijk om jezelf of mensen die je kent binnen een van de 4 categorieën te plaatsen.

Expressief, Meegaand, Nadenkend en Bepalend. Bijna iedereen die ik ken kan ik wel onder een van de noemers plaatsen. Hoewel een ieder een beetje van alles in zich heeft natuurlijk. Hoewel een ieder uniek is natuurlijk. En sommige mensen kunnen echt niet gecategoriseerd worden. Maar vaak is het wel duidelijk wie waarbij hoort.

Hoe de verschillende types omgaan met conflicten

De Vuur types zijn emotioneel. Het Expressieve type en het Meegaande type zijn emotioneel. Ze willen dat je hun emotie voelt en serieus neemt. Ze hebben een hekel aan rationele argumenten.

De Water types zijn realistisch. Het Nadenkende type en het Bepalende type zijn realistisch (ik zeg bewust niet ‘rationeel’, want dat heeft een beetje een negatieve klank. Er is niets negatiefs aan realistisch zijn). Ze willen dat je hun gedachtes aanhoort en serieus neemt. Ze hebben een hekel aan emotionele argumenten.

De Metaal types keren naar binnen. Het Meegaande type en het Nadenkende type keren naar binnen. Zij vinden het moeilijk om te zeggen hoe het voor hen is. Ze willen door jou uitgenodigd worden om zichzelf te uiten.

De Hout types keren naar buiten. Het Bepalende type en het Expressieve type keren naar buiten. Ze vinden het moeilijk om te luisteren. Ze willen door jou uitgenodigd worden om te luisteren.

De Drie Stappen

Als je dit nu weet kun je in drie stappen al je conflicten oplossen (kind doet de was!).

De eerste stap: voel wat er in jezelf plaats vindt.
Hoe voelt de boosheid? Hoe volt de stagnatie? Waar voel je het? Geef het de ruimte. Maak het groter. Blijf er bij. Geef het woorden. Beschrijf het voor jezelf. Of maak het zichtbaar door bewegingen. Span aan wat gespannen voelt en zie wat voor bewegingen er ontstaan. Let vooral op lichaamsgevoelens. Ga niet mee met je eigen gepieker. Voel hoe je lijf voelt en reageert.

De tweede stap is: luister naar de ander.
Kun je ondanks je boosheid iets van ruimte maken in jezelf om te horen wat de ander te zeggen heeft, hoe ongelooflijk ongelijk hij ook heeft? Kun je jezelf een heel klein beetje verplaatsen in zijn positie? Kun je luisteren naar hem alsof je naar jezelf zou luisteren als jij de ander was? Absoluut moeilijk als niet onmogelijk wanneer je lekker boos bent, maar je kunt het een beetje uitproberen; misschien lukt het wel een momentje lang.

En de stap drie is: bepaal welk communicatie type je bent, welk communicatie type de andere is en pas je aan.
Neem je voor om je, voor zo ver het voor je mogelijk is, aan te passen aan het communcatie type van de ander.

  • Heb je een conflict met een Expressief type? Nodig hem uit om naar jou te luisteren. Vertel wat het met jou doet, wat je denkt en voelt er over. Wees eerlijk over je emoties, maar neem de zijne ook serieus. Er mag hier gehuild en gejammerd worden.
  • Heb je een conflict met een Meegaand type? Nodig hem uit om precies te vertellen wat hij denkt en voelt over het conflict. Luister er goed naar en blijf zelf eerlijk over je eigen emoties. Huilen is goed hier, maar wel een beetje rustig aan.
  • Heb je een conflict met een Nadenkend type? Nodig hem uit om precies te vertellen wat hij erover denkt. Desnoods schriftelijk. Neem het serieus. Kom zelf niet met emotionele argumenten. Blijf reëel. Blijf rustig. Blijf kalm.
  • Heb je een conflict met een Bepalend type? Nodig hem uit (of eis het) om naar jou te luisteren. Kom niet met emotionele argumenten, blijf reëel, maar zorg er voor dat jou kant van het verhaal gehoord is. Hoor ook zijn kant van het verhaal aan. Het mag hier best een beetje knallen.

Een conflict wil opgelost worden

Wees gerust. Een conflict zal altijd op een of andere manier opgelost worden, desnoods door het uit de weg te gaan en het contact te verbreken. Het ligt in de aard van een conflict om opgelost te worden.

Je HOEFT de tweede of de derde stap niet te nemen. Het is genoeg als je bewust bent van wat er in jezelf afspeelt. Je kunt je eigen communicatiestijl gerust handhaven ongeacht de stijl van de ander. Want wees maar eerlijk: waarom zou JIJ nu altijd degene moeten zijn die zich aanpast??? Maar dan is er wel meer pijn. Dan duurt het wel langer. Dan gaat het wel moeizamer.

Het is de taal die je spreekt

Soms kies je er misschien toch voor om je aan te passen.
Want: je hoeft JEZELF niet aan te passen, alleen de taal die je spreekt. Wat je uiteindelijk bereikt (vrede, oplossing, compromis, begrip, je grenzen aangeven of wat het ook is wat je wilt bereiken) blijft het zelfde, alleen is de weg ernaar toe makkelijker.

Jaana Siltasalmi, Shiatsu in Bedrijf

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.