De 5 soorten gesprekken

DE 5 SOORTEN GESPREKKEN

Wie vaker mijn artikelen leest weet al dat ik het belangrijk vind om tijdens een massagebehandeling te praten. Niet de hele tijd praten natuurlijk. Maar het praten als een natuurlijk onderdeel van een behandeling verwelkomen. Het praten kan het effect van een behandeling namelijk enorm versterken.

Tijdens elke behandeling kun je meerdere soorten gesprekken voeren. Afhankelijk van wat voor klachten er zijn, hoe diep de behandeling gaat en waar degenen die behandeld wordt behoefte aan heeft.

De 5 soorten gesprekken tijdens een massagebehandeling

1. Stilte

Voor de meeste behandelingen geldt dat je het grootste tijd van een behandeling niet zult praten.Er is veel stilte nodig om echt te kunnen zakken in de behandeling. Als je stil bent is er nog altijd communicatie gaande via de aanraking en via observatie. Je handen reageren op de reacties van het lichaam van de cliënt. Je past je handelingen aan aan wat je waarneemt.

Stilte is heel belangrijk, maar alleen functioneel als je vanuit de stilte elk moment iets kunt zeggen als dat nodig is. En als de cliënt elk moment iets kan zeggen als het nodig is. Het hoeft de sfeer van de behandeling niet te veranderen. Als je het spreken als een natuurlijk element van je behandeling toelaat hoeft er geen verschil te zijn tussen stil zijn en praten.

2. Praten over koetjes en kalfjes

Over andere dingen praten, dingen die niets met de behandeling of de klachten te maken heeft, dat is praten over koetjes en kalfjes. Ook als het gaat over de volgende afspraak of andere relevante dingen. Meestal zul je dit tijdens een behandeling tot een minimum willen beperken.

Er zijn twee situaties wanneer het praten over koetjes en kalfjes een zinvol onderdeel van de behandeling kan zijn. Soms hebben mensen gewoon behoefte om te kletsen. Dan is er niets mis mee. Ontspannen praten en grapjes maken kan de geestelijke en lichamelijke ontspanning ondersteunen. En zelfs als dat niet zo is: de klant is koning! Als hij ergens over wilt praten is daar niets mis mee. Een andere reden om over koetjes en kalfjes te praten is een wens om een band met de cliënt op te bouwen. Soms klikt het niet meteen met iemand. Als je dan een gezamenlijke interesse kunt vinden om over te praten, kan dat de band verstevigen.

3. Samen zoeken naar dat wat werkt

Dit is het soort gesprek dat in geen een massagebehandeling gemist mag worden. In mijn visie is er altijd een ‘samenwerkings-dialoog’ nodig tussen de masseur en degene die de behandeling krijgt. De ene keer is deze dialoog belangrijker dan een andere keer, maar hij kan nooit helemaal gemist worden.

Het is niet de masseur die bepaalt wat goed voelt en niet, wat werkt en wat niet. Het is een samenwerkingsproject om daar achter te komen. Hoe voelt dit? Wat zit hier? Straalt het uit? Wat als ik dit doe? Dit zijn vragen die uitnodigen tot samenwerking. Of verzoeken als: zeg meteen als je iets voelt wat opvalt. Of: laat weten wanneer dit wat ik nu doe genoeg is geweest en ik een volgende stap kan nemen.

Een doorlopend vriendschappelijk, reëel en praktisch gesprek over wat er gaande is en hoe het een en ander valt. Onmisbaar!

4. Een begeleid zelfonderzoek

De cliënt verwoordt wat er diep binnenin leeft en de behandelaar ondersteunt de ontvouwing van de innerlijke inzichten. Bij dit soort gesprek gaat het uitsluitend er om om degene die de behandeling krijgt dieper naar binnen te laten kijken. Het is geen dialoog. De behandelaar laat de ander praten en stelt vragen alleen om de ander nog dieper te brengen. Geen adviezen. Geen persoonlijke reacties.

Je kunt beginnen door de cliënt 5 tot 10 minuten met ogen dicht zo gedetailleerd mogelijk te laten verwoorden wat hij in zijn lichaam waarneemt en wat voor gedachtes, emoties of associaties daaraan vast zitten. Van daaruit kun je gaan behandelen en de ander steeds uitnodigen om te blijven verwoorden wat hij ervaart. De hele behandeling kan op deze manier door de cliënt gedirigeerd worden. De behandelaar volgt.

Een bijzondere ervaring, zowel voor de behandelaar als voor degene die de behandeling krijgt.

5. Een therapeutische dialoog

Soms ontstaat er tijdens een behandeling een diepe verbondenheid tussen behandelaar en cliënt. Dat kan zich uiten als mystieke stilte of als een authentiek dialoog. Alweer is er nauwelijks verschil tussen stilte en gesprek. Wat er maar is. Wat er maar ontstaat.

Soms komt de ander een diep verdriet of een pijnlijke herinnering tegen en wil erover praten. Soms komen ervaringen naar boven die verwoord willen worden. Ervaring van ruimte, van ontspanning, van energetische kwaliteiten. Of juist van spanning, van druk, van stagnatie.

Soms ervaart de behandelaar iets en deelt dit met de ander. Er komt een vraag op, of een gevoel.

Deze soort dialoog is alleen zinvol als er een band van vertrouwen bestaat tussen de behandelaar en degene die de behandeling krijgt. Als er een mystiek veld van openheid tussen de twee is ontstaan.

Veel plezier met massagebehandelingen! Laat het spreken een natuurlijk onderdeel van je behandeling zijn en er opent een nieuwe wereld voor je.

Alle cursussen en trainingen van Shiatsu in Bedrijf zijn gericht op het masseur worden die de mensen diep raakt.

Jaana Siltasalmi, Shiatsu in Bedrijf

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.