BEHANDELING GEVEN EN BEHANDELEN
Als massagetherapeut of masseur kun je op twee manieren bezig zijn. Je kunt een behandeling geven of je kunt behandelen. Wat is het verschil?
BEHANDELING GEVEN: EEN CADEAUTJE
Je hebt iets geleerd, een protocol of een kata of een bepaalde manier van werken en die behandeling, de behandeling die je geleerd hebt, geef je aan de ander.
Je geeft een cadeautje. En zoals je weet, soms is een cadeautje precies wat je mooi vindt of wat je nodig hebt. En een andere keer weer ….. niet echt. Misschien vind je het cadeau eerlijk gezegd spuuglelijk. Of misschien had je er al een. Of misschien had je het boek dat je kreeg al gelezen. Maar het is altijd lief als iemand je een cadeua geeft! Je bent toch blij en dankbaar.
Als je een behandeling geeft werkt het hetzelfde. Dan kan het zijn dat het precies is wat de ander nodig heeft of fijn vindt. Of niet. Je kunt er mooi naast zitten, ondanks je goede bedoelingen. Maar de ander zal toch blij en dankbaar zijn, want het is lief van je om een cadeautje te geven.
BEHANDELEN: SAMEN BOUWEN
Een andere manier van werken is samen bouwen aan iets moois. Samen een kunstwerk maken. Of een performance creëeren. Samen een Sinterklaas suprise knutselen of een tafel timmeren. Nu weet je zeker dat het wordt wat de ander ook goed of mooi vindt. Jullie hebben alle twee zeggenschap en zijn alle twee verantwoordelijk voor de uitkomst.
Als je behandelt in plaats van een behandeling geven, dan ben je samen op zoek naar dat wat op dat moment het beste werkt. Waar heeft de ander het meeste aan? Waar wil hij heen, wat heeft hij nodig? Je overlegt, verbaal en nonverbaal. Soms weet de ander precies wat hij wil of nodig heeft en hoef je als behandelaar alleen te volgen. Soms weet de ander het niet zo precies en kun je als behandelaar experimenteren, allerlei initiatieven nemen. Maar ook als de initiatief bij jou ligt kan de ander aangeven of het de juiste kant op gaat. Als je iets doet wat niet in de smaak valt, niet nodig is of zelfs helemaal niet klopt wordt je op tijd teruggeroepen en kun je van de richting veranderen.
DE DRIE VRAGEN
De drie vragen waar je antwoord op wil als behandelaar zijn:
-
WAAR zit het
-
HOE voelt het
-
WAT werkt het beste
Het antwoord op deze drie vragen kun je niet zelf verzinnen. Hoewel. Wij masseurs zijn natuurlijk wel vaak heel gevoelig, maar helemaal zeker kun je niet zijn zonder dat de ander het zelf aangeeft. Of tenminse bevestigt.
Je kunt niet helemaal zeker zijn waar de pijn zit zonder dat de ander het op een of andere manier aangeeft. Je kunt niet zeker weten hoe iemand iets ervaart als degene het niet zelf tegen je vertelt. Je kunt niet weten wat het beste werkt als je geen feedback krijgt van de ander.
WAAROM SAMEN ZOEKEN?
Als je het puur doet zoals je geleerd hebt, zoals het voor jou goed voelt, zoals jouw intuïtie het jou vertelt, dan kan het heel goed dat het een geweldige behandeling is, een mooi cadeau. Maar het kan ook dat je de plank misslaat. Niet erg, wel jammer van de moeite.
Als je samen zoekt naar dat wat werkt dan weet je zeker dat het is wat de ander nodig heeft. Bovendien ben je veel sneller waar je zijn moet en werkt de behandeling veel sterker door.
Jij kunt niet weten wat goed is voor de ander. Vaak weet de ander het ook niet precies. Maar samen komen jullie er wel uit.
IN 7 STAPPEN
Stap 1
Vraag aan het eind van het gesprek vooraf “Waar wil je vandaag aan werken?”. Iemand kan vele klachten en problemen hebben, maar het is goed om een focus te kiezen. Waar wil je vandaag de focus op leggen? Laat de ander de keuze maken.
Stap 2
Laat de ander kiezen hoe hij met de behandeling wil beginnen. Staand, zittend, liggend op de zij/rug/buik.
Stap 3
Vraag de ander zo te gaan staan/zitten/liggen dat je daar waar hij graag aangeraakt wil worden makkelijk bij kan. Laat hem een houding nemen die laat zien wat hij wil, waar hij wil starten.
Stap 4
Laat de ander bewegen. Vraag hem mee te bewegen met wat je doet, maar dan wel op een manier dat het duidelijk maakt wat hij wel of niet wil. Als hij genoeg heeft van iets kan hij gewoon van houding veranderen en jij gaat iets anders doen (dit kan zonder woorden). Als hij juist iets wil kan hij dat door een beweging laten zien.
Stap 5
Vraag de ander om geluiden te maken. Heerlijk kreunen bij wat fijn is, zuchten wanneer dat zo voelt, een beetje autch geluiden maken als het niet fijn is.
Stap 6
Nodig de ander uit om te praten. Om aan te wijzen, mee te denken, feedback te geven. Praten hoeft niet te betekenen dat je uit het gevoel komt. Als het praten uit het Hart komt brengt het je alleen nog dieper in de ervaring. Als de woorden gaan over hoe iets voelt, wat de ander ervaart, welk impuls er ontstaat, dan brengen ze juist meer diepgang in de behandeling.
Stap 7
Stel behulpzame vragen. Vragen die jou helpen om nog dichter bij de kern te komen. Vragen die de ander helpen om nog dichter bij de kern te komen.
Als je op deze manier werkt zul je zien dat de behandelingen zo veel effectiever zijn en de ander zo veel vervulder. Hoewel een cadeutje ook vervullend kan zijn maar samen iets moois bouwen, dat is toch weer een heel ander verhaal.
JAANA
Mooi…om te lezen en te herkennen…..
Thanks Anna!
Ik besef dat ik dit nog veel te weinig doe… de mogelijkheid bieden om te praten, om feedback te vragen tijdens de behandeling. Ik zeg vaak wel aan het begin dat de ontvanger altijd mag aangeven of zeggen als iets onaangenaam is of als hij/zij iets wil opmerken. Maar meestal gebeurt dit gewoon niet. Ik krijg dan achteraf pas, bij mijn vraag of alles naar wens verlopen is, bepaalde feedback. Te laat dus, want ik kan niet meer bijsturen als de behandeling voorbij is!
Dus de les die ik hieruit leer: TIJDENS de behandeling regelmatig vragen stellen! Om er inderdaad SAMEN iets moois van te maken.
Bedankt Jaana, heel zinvol artikel!
Ja, het blijft iets waar je bewust mee om moet gaan, anders gebeurt het gewoon niet. Als de ander eenmaal weet dat het de bedoeling is om te communiceren gaat het uiteindelijk als vanzelf. En dan is er ook vaak stilte, maar dan weet je zeker dat het okay stilte is. Maar dus je moet het de mensen (en jezelf) bewust leren.
En soms heeft de ander (of jijzelf) geen zin om te communiceren. Dan geef je gewoon “een cadeutje” en dat is dan ook goed.